De blog van deze maand over sell in May and go away is geschreven door gastauteur Peter Groenenboom.
Wil je ook een gastcolumn schrijven? Klik dan hier.
“Sell in May and go away, but remember, come back in September.”
– Engels gezegde –
Beurswijsheid
De financiële wereld is doorspekt met wijsheden. De oudste en meest bekende is wel : Sell in May and go away, but remember, come back in September. Maar is dat wel zo?
De uitdrukking “Sell in May and go away” is vermoedelijk afkomstig van een oud Engels gezegde: “Sell in May and go away, and come on back on St. Leger’s Day.” Deze uitdrukking verwijst naar een gewoonte van aristocraten, handelaren en bankiers die de stad Londen zouden verlaten en tijdens de hete zomermaanden naar het platteland zouden ontsnappen. St. Leger’s Day verwijst naar de St. Leger’s Stakes, een volbloed paardenrace gehouden in het midden van september en het einde van de van de Britse Triple Crown.
Amerikaanse handelaren en beleggers die de vakantie doorbrengen tussen Memorial Day en Labor Day bootsen deze trend na en hebben de uitdrukking geadopteerd als adagium.
De uitspraak stelt dat beleggers er goed aan doen hun aandelen in mei te verkopen en in september weer terug te kopen.
Onderzoek
Er zijn de afgelopen jaren veel onderzoeken gedaan naar dit fenomeen en over het algemeen, kun je zeggen dat aandelen in wintermaanden beter presteren dan in de zomermaanden. Maar het maakt nogal uit welke aandelen of indexen je onderzoekt. De MSCI wereld index, de Dow Jones of de AEX. En natuurlijk gaat het fenomeen niet elk jaar op. Denk maar aan de campingrally van 1997.
Ook hier geldt: rendementen uit het verleden…
Vaak keren bedrijven in mei dividend uit. Het dividend wordt van de koers afgetrokken en daardoor dalen aandelen. Sell in May lijkt daarom voor veel beleggers goed uit te pakken.
Waar de onderzoeken het in ieder geval over eens zijn, is dat in september terugkeren over het algemeen geen goed idee is. De grootste beursdalingen vonden in het verleden plaats eind september en oktober. Sell in May and go away, but remember come back in November zou heel wat voordeliger uit kunnen pakken.
Tegenwoordig is er op de (computer gestuurde) beurzen nauwelijks sprake van zomerflauwte. Bijkomend nadeel is dat bij deze strategie je wel een goede timing moet hebben. En laten daar particuliere beleggers nu niet zo’n gelukkige hand in hebben.
Ook de transactiekosten moeten niet over het hoofd worden gezien. En als de beurswijsheid al waar is, is het rendement minimaal. Door verkeerde timing en transactiekosten is het voordeel vaak geheel verdampt.
Sell in May
Daarnaast blijkt uit onderzoek dat over een lange periode van 100 jaar, het resultaat van de maand mei zelfs positief is. Kopen en verkopen heeft dan een negatief effect omdat je dan het rendement van die maand kwijt bent.
Samenvattend kunnen we stellen dat het seizoenseffect wel degelijk bestaat, maar dat het lastig is om hier van de profiteren. Met andere woorden: Sell in May? Weg ermee! Neem in plaats daarvan een abonnement op een systeem van ElkeWeekGeld.nl!
Peter Groenenboom